UX (User Experience) ehk kliendikogemus on see, mis emotsiooniga klient veebilehelt või e-poest lahkub. Väga tihti samastatakse UX-i disainiga, kuid see ei ole päris nii! Meie vaatenurgast koosneb UX vähemalt kolmest suuremast valdkonnast: 1) content ehk sisu, 2) disain ja elementide loogilisus ning klienditeekond, 3) tehniline teostus, peamiselt lehe kiiruse ning turvalisuse näol.

Me ei hakka siin postituses rääkima, kui oluline on lisaks veel see “mõttetu” projektijuht, kes kõikide osapoolte tööd orkestreerib ja õigeid käiguvahetusi ning prioriteete üles seab. Pigem tahaks avardada vaatenurka, et User Experience on väga lai valdkond ning ei tohiks seda piiritleda vaid disainiga!

Content ehk sisu

Nii veebilehe kui e-poe külastajal on alati mingi eesmärk, miks ta sellele lehele on läinud. Võiks öelda, et kõige-kõige alus kliendikogemusele on see, kas klient leiab seda, mida ta otsib. Ja isegi, kui on super hea disain ja välgukiirusel avanevad leheküljed, siis ikkagi ei jää klient rahule, kui tema ootusi sisu osas ei täideta. E-poe puhul on märksõnaks kaubavalik. Ütleks, et enamus poodidel on kaubavalikuga kõik hästi ja kaupa on. Nüüd teine sisuga seotud märksõna, millega ei ole alati hästi, on sisu vastavus reklaamile, millega klient lehele suunati. Näide: sotsiaalmeedias reklaamitakse, et e-poes on kampsunid soodustusega alates 50%. Lehele jõudes selgub, et 50%-line soodustus kehtib vaid üksikutele kampsunitele ning äärejuhtudele (XXL või XS suurustele). Enamus kampsuneid, mis suuremale osale külastajatest võiks sobida, on kas ilma soodustuseta või minimaalse soodustusega. Selle näite puhul jõuab klient lehele ootuses leida poolehinnaga toode, kuid kulutanud mingi osa oma väärtuslikust ajast, saab ta aru, et reklaam oli eksitav ning S, M ja L suuruse kandjad pettuvad. Meie soovitus: ärge kunagi tehke reklaame kasutades äärejuhtumeid ning ärge viidake pakkumistele, mis kõnetavad vaid väga väikest osa külastajatest!

Disain ja klienditeekond

Disain ja klienditeekond on väga lai valdkond. Eksitav on arvata, et selle osa teostus võiks olla vaid disaineri pärusmaa. See võib olla nii, kuid ei pruugi, sest siin tuleb ühildada nii esteetiline pool kui ka analüütiline mõtlemine. Meie soovitus siin on mitte eeldada, et UX disainer teab, kuidas teie kliendid lehel ringi liiguvad ja võimalusel kaasata analüütik ning turundaja.

Lehe kiirus ning turvalisus

Veebilehtede kiirus on üks “habemega” lugu. Vähe on neid, kes päriselt ka oma lehtede kiirusega rahul oleks. Lehe kiirus võib tehnilise poole pealt kinni olla väga erinevates kohtades. Kiirust mõjutab serveri võimsus, piltide suurused, tehnoloogia, millele leht on ehitatud, elementide laadimisjärjekord jne. Neid nurgataguseid, mida kiiruse tõstmiseks üle vaadata, on palju. Meie soovitus on arutada arenduspartneriga, mis võiks olla mõistlik kiirus arvestades konkreetset lehte ja tehnoloogiat. Kui eeldada ülehelikiirusega veebi, siis suure tõenäosusega tähendab see kahte varianti, millega kliendid samuti rahul ei ole. Kiiret lehte saab teha kas 1) väga õhukese lehena, mida on väga keeruline administreerida või 2) keerulise infra ja tehnoloogiaga, mille juba algsed arenduskulud ületavad tavapärast eelarvet. 

Sellest tulenevalt tuleks leida siiski mõistlikkuse piires olev lahendus. Samuti oleks hea, kui klient arvestaks iga kuu eelarvesse väikese summa, mida oleks valmis kiiruse optimeerimise jaoks kasutama.

Turvalisuse poole pealt tuleks arendusparneril teha vähemalt elementaarne https seadistus ning üle vaadata ka e-poest või veebist välja saadetavate e-mailide seadistused.

Postitus sai pikk, kuid loodetavasti kogemuslik :)

Kindlasti kirjutame kasutajakogemusest veel ja siis juba veelgi konkreetsemate näidete ning soovitustega.