Kaasaegsed e-poe lahendused on enamjaolt liidestatud mõne välise tarkvaraga. Uue e-poe loomise sooviga meie poole pöörduvatelt klientidelt oleme sageli kuulnud küsimust: “Kuidas luua veebilahendus või e-pood ja siduda see soovitud tarkvaraga kokku nii, et tekiks terviklik ja töötav süsteem?” Peamine liidestamise eesmärk on enamajaolt veebipoe haldajate aja säästmine, sest automatiseerimise abil on võimalik oluliselt vähendada igapäevast rutiinset käsitööd. Teiseks oluliseks eesmärgiks on ka inimfaktorist tulenevate vigade vähendamine.

 

Millal on liidestamine otstarbekas?

Liidestamine on kahe või enama tarkvara omavaheline andmevahetus ilma inimressursita. Ilma liidestuseta oleks vaja näiteks kõik e-poe laoseisud käsitsi uuendada. See tegevus võib olla lihtne, kuid on siiski aeganõudev ja vajab järjepidevat erinevates süsteemides andmete dubleerimist. Kui kaupmehe ostud käivad nii füüsilises poes kui ka e-poes, siis laonumbrid peavad olema õiged niipea kui võimalik. Vastasel juhul võib tekkida olukord, kus kaupmees müüb füüsilises poes maha viimase toote, mis oli tema e-poest juba ära ostetud. Liidestus aitab hoida andmeid täpsena.

Samas ei ole liidestamine võluvits, millega aega juurde leitakse. Liidestamise ja automaatsete lahenduste korral kiputakse mõnikord unustama, et iga automaatika toimib etteantud reeglite alusel ning kaupmehe võimalused käsitsi muudatusi teha on piiratud. Näiteks kui toodete nimed kirjutatakse automaatselt igal öösel üle, siis on väga keeruline ühe toote nimes olevat trükiviga parandada nii, et seda öösel jälle üle ei kirjutataks. Seega tuleb parima tulemuse saavutamiseks väga hoolikalt enne automatiseerimist läbi mõelda nii toodete halduse kui ka tellimuste käsitlemise protsessid – mis on edaspidi automaatne ja mida on vaja käsitsi korrigeerida.

 

Kuidas liidestus toimib?

Liidestus toimib enamjaolt API kaudu. API ehk Application Programming Interface on justkui värav, mille kaudu üks tarkvara saab teisega omavahel “suhelda”. API spetsifikatsioon on kirjeldus, mis sätestab andmevahetuse reeglid ning milliseid andmeid saab üldse omavahel liigutada.

Olenevalt e-poe platvormist ja liidestamise loogikast on nii meil endal kui ka teistel tarkvaraettevõtetel loodud erinevad moodulid, kus on liidestamise baasloogika juba lahendatud. Meie kogemuste põhjal on aga iga kaupmehe äri erinev ning ühte kõikvõimast lahendust ei ole võimalik luua. Kõige parema lahenduse saavutame siis, kui seadistame ja arendame lahenduse iga kaupmehe äri vajadustest ja spetsiifikast lähtudes.

 

Milliseid tarkvarasüsteeme saab veebilahendustega liidestada?

Omavahel on võimalik suhtlema panna väga erinevad lahendused. Ka siis, kui tarkvaral ei ole endal liidestuse ehk API tuge, on võimalik see juurde luua (näiteks sooviga jagada oma tooteid partneri e-poele). Mõned levinumad tarkvarasüsteemid, mis aitavad e-poodide töös:

  • Riiklikud infoportaalid või süsteemid - näiteks äriregistri päring, millega saame teada, kas klient on ettevõttes juhatuse liige ja saab tehingud kinnitada. Või siis Mobiil-ID ja SmartID kaudu veebi sisselogimine, mille kaudu on võimalik anda kliendile automaatselt soodustus ja siduda ta olemasoleva kliendiprogrammiga.

  • Krediidiinfo - saab üle kontrollida, kas kliendil on võlgnevused ja esindusõigus.

  • Raamatupidamise- ja majandustarkvara - kõik, mis on arvetega ja laekumistega seotud, on võimalik automaatselt e-poest üle kanda raamatupidamissüsteemi. Ära jääb väga suur hulk manuaalset tööd ning kindlasti vähenevad vead. Enamlevinud süsteemid, millega oleme kokku puutunud – Merit, Directo, Microsoft Dynamics NAV.

  • Kassa- ja laotarkvara, tootehaldustarkvara - toodete baasinfo ning koguste info on üldiselt kaupmehel juba kuskil olemas. Seda infot on võimalik nii e-poes kasutada kui ka iga tellimuse korral tuleb seda infot keskses süsteemis uuendada. Enamlevinud süsteemid, millega oleme kokku puutunud – Directo, ERPLY, Microsoft Dynamics NAV, Buum, Noom, Eeva, 1C.

 

Kuidas automatiseerimise ja liidestamisega alustada?

Kõigepealt tuleb selgelt läbi mõelda, kuidas käib töökorraldus. Iga liidestamine on alati tööprotsessi ühe lõiguga seotud. Tasub mõelda, milliseid tegevusi tehakse, kes neid teeb, mida on võimalik automatiseerida. Hea oleks ka välja otsida väliste süsteemide juhendid liidestamiseks. Seejärel on juba võimalik koostada lühike kirjeldus oma ootustest. Kirjeldusest lähtuvalt saab edasi hakata koostama tegevuskava ning teha esialgsed hinnangud.

Kui teil on küsimusi liidestamise kohta, vajate abi lähteülesande koostamisel või soovite tulla lihtsalt meie hubasesse kontorisse head kohvi jooma, siis pöörduge julgelt meie poole!